Τετάρτη, Αυγούστου 30, 2006

Περί φιλοσοφίας

Από το βιβλίο "Εισαγωγή στην Φιλοσοφία της Τεχνολογίας" του Παναγιώτη Τζαμαλίκου παραθέτω το παρακάτω πολύ ενδιαφέρον απόσπασμα :

... Κάθε άνθρωπος, σε οποιαδήποτε βαθμίδα αναπτύξεως, προβάλλει στον εαυτό του ερωτήματα περί των πραγμάτων του κόσμου που τον περιβάλλει και επιζητεί να γνωρίσει την φύση των πραγμάτων, την αρχή, τον σκοπό και το τέλος των. Πρόκειται ακριβώς για εκείνη την ορμή του ανθρώπου, την οποίαν είχε υπόψη του ο Αριστοτέλης όταν είπε ότι πάντες άνθρωποι του ειδέναι ορέγονται φύσει. Πρόκειται για την έφεση εκείνη, η οποία παρόρμησε άπειρους εργάτες της επιστήμης να απαρνηθούν πολλές από τις καθημερινές χαρές και απολαύσεις της ζωής, προκειμένου να εξερευνήσουν είτε τα μεγάλα μυστήρια της φύσεως, είτε τις παντοειδείς εκφάνσεις του ανθρώπινου βίου και να λάβουν απαντήσεις σε ερωτήματα τα οποία τους συνετάραζαν. Αυτή ακριβώς η έφεση ήταν η αιτία να συλλεγεί η μέχρι σήμερα Γνώση. Η οποία, συστηματικώς διαρθρωμένη και κατανεμημένη, αποτελεί τα επί μέρους πεδία των επιστημών.

Παράλληλα με την έφεση αυτή, σημαντική θέση έχει και ρόλο διαδραματίζει η περιέργεια και ο θαυμασμός. Όπως είπε και ο Πλάτων, τούτο αποτελεί το πάθος που είναι το κατ΄εξοχήν χαρακτηριστικό του φιλοσόφου και συνιστά την ουσιαστική αφετηρία της φιλοσοφίας. Κατά την άποψη του Αριστοτέλη επίσης, η απορία ήταν το πρώτο στοιχείο που ώθησε τους ανθρώπους στο να φιλοσοφήσουν -στην αρχή μεν για μικρά πράγματα, εν συνεχία δε για τα μεγάλα φιλοσοφικά ζητήματα, όπως η δημιουργία του κόσμου. Την άποψη αυτή την απήχησαν πολλοί από τους μετέπειτα φιλοσοφήσαντες.

Βεβαίως στη φιλοσοφία τα προβλήματα είναι βασικά και δεδομένα. Και τούτο φαίνεται από το γεγονός ότι, στην ιστορική διαδρομή της ανθρώπινης σκέψης, αυτά επανέρχονται ως "αιώνια ερωτήματα του υπάρχειν".

Τί ερωτήματα είναι αυτα; Είναι τα ερωτήματα τα οποία υπάρχουν σε μια περιοχή, η οποία κείται ανάμεσα στην επιστήμη και την θεολογία. Μία περιοχή, η οποία δεν διαθέτει όυτε την επιβεβαίωση της άνωθεν (της θεϊκής) αποκαλύψεως, όπως η θρησκεία, όυτε όμως και την επιβεβαίωση διά των μεθόδων που έχει μέχρι σήμερα επινοήσει και χρησιμοποιήσει η επιστήμη. Έτσι, μεταξύ θεολογίας και επιστήμης υπάρχει μία ζώνη, η οποία υφίσταται επιθέσεις και κριτική, τόσο από την πλευρά της θεολογίας, όσο και από εκείνη της σύγχρονης επιστήμης. Αυτή η ζώνη είναι εκείνη της φιλοσοφίας. ...