Τετάρτη, Οκτωβρίου 17, 2007

Πώς διαμορφώνεται η τιμή της βενζίνης;

   Αυτήν την περίοδο, κυκλοφορεί ένα κείμενο με τίτλο "Πρωτοβουλία του Beppe Grillo" σε διάφορα forum αλλά και μέσα από το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, το οποίο παρακινεί τους αναγνώστες να μην αγοράζουν βενζίνη από τις δύο μεγαλύτερες εταιρείες του κόσμου την SHELL και την ESSO, ώστε αυτές να μειώσουν την τιμή πώλησης της βενζίνης και με αυτόν τον τρόπο να συμπαρασύρουν και τους ανταγωνιστές τους. Με αυτόν τον τρόπο, σύμφωνα με το κείμενο, θα μπορέσει η βενζίνη να πέσει στην μισή της αξία.

   Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Η τιμή της βενζίνης εξαρτάται κυρίως από την τιμή που έχει ένα βαρέλι αργού πετρελαίου τύπου Brent. To Brent αποτελεί το πιο διαδεδομένο εμπορικά αργό πετρέλαιο στη Βόρεια Θάλασσα. Είναι ένα μείγμα ενός αργού πετρελαίου από την Shell (εξόρυξη σε Μ.Βρεττανία - ΒRENT field) και την BP (εξόρυξη σε εκτός ακτών Σκωτίας - Νinian Field), έχει ένα συγκεκριμένο σχετικό βάρος και απαιτεί μια μεγαλύτερη διύλιση. Η εκτόξευση λοιπόν της τιμής της βενζίνης τα τελευταία χρόνια, οφείλεται κατά κύριο λόγο στην εκτόξευση της τιμής ενός βαρελιού πετρελαίου τύπου Brent.

   Ας μιλήσουμε όμως με αριθμούς, για του λόγου το αληθές. Από τις αρχές του 2004, η τιμή του Brent έχει αυξηθεί κατά 154.52%. Ακολούθως, η διεθνής τιμή της βενζίνης έχει αυξηθεί κατά 131,38%. Στην χώρα μας, για το αντίστοιχο διάστημα, η βενζίνη έχει αυξηθεί μόνο κατά 39,8%.

   Ο δεύτερος μεγαλύτερος παράγοντας καθορισμού της τιμής της βενζίνης είναι το κράτος. Συγκεκριμένα οι διάφοροι φόροι που επιβάλλονται στην βενζίνη. Στις ΗΠΑ για παράδειγμα η τιμή πώλησης της βενζίνης είναι πολύ χαμηλότερη από ότι στην Ελλάδα, εξαίτιας των πολύ χαμηλότερων φόρων.

   Τον μικρότερο ρόλο σε αυτήν την ιστορία, τον παίζουν οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών (συνολικά 19) και οι πρατηριούχοι που σήμερα ξεπερνούν τους 8.000. Έτσι λοιπόν, ενώ τα διυλιστήρια πουλάνε το λίτρο βενζίνης γύρω στα 0,45 ευρώ (στα οποία περιλαμβάνεται το κόστος παραγωγής και το περιθώριο κέρδους), το ποσό αυτό όταν επιβάλλονται οι διάφοροι φόροι εκτοξεύεται στα 0,90 ευρώ. Για τις εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών και τους πρατηριούχους απομένουν μόλις 0,15 ευρώ!

   Aκόμα λοιπόν και αν όλη η Ευρώπη δεν αγόραζε βενζίνη από την Shell, το μόνο που θα γινόταν θα ήταν να κλείσει η Shell. Ούτε η τιμή του πετρελαίου Brent θα μειωνόταν, ούτε οι φόροι, ούτε το κόστος διύλισης. Και σίγουρα η τιμή της βενζίνης δεν θα μειωνόταν στο μισό!

   Είναι προφανές επομένως ότι αναφορικά με το επίμαχο κείμενο δύο περιπτώσεις υπάρχουν. Είτε ο συντάκτης του επίμαχου κείμενου Beppe Grillo είναι αφελής, δεν έχει απολύτως καμμία ιδέα για το πώς διαμορφώνεται η τιμή της βενζίνης και γεμίζει το διαδίκτυο με ανοησίες, είτε εξυπηρετεί τα συμφέροντα των ανταγωνίστριων εταιρειών της Shell προσπαθώντας να εξαπατήσει τους (επί το πλείστον αφελείς) καταναλωτές.

   Η αλήθεια πάντως είναι ότι υπάρχει τρόπος να μειωθεί η τιμή της βενζίνης στο μισό : Να καταργηθούν οι φόροι! Τότε το ένα λίτρο βενζίνης θα το αγοράζουμε μόλις 0,50 ευρώ.

Πηγές :
1. Πώς φουσκώνει η τιμή της βενζίνης
2. Ανακοίνωση Τύπου ΥΠΑΝ 8.10.2007 - Τιμές Καυσίμων



Ετικέτες , , ,

1 Comments:

At 19 Οκτ 2007, 3:03:00 π.μ., Blogger Aggelos Abatzis said...

Η αποβλάκωση είναι τόσο μεγάλη που μερικές φορές εξηγείς την αυτονόητη λογική και αδυνατείς να βρεις κάποιον
να συμφωνήσει μαζί σου. Και σκέφτεσαι: στραβός
είναι ο γιαλός ή στραβά αρμενίζουμε?

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home